Föreningen Borlänge Bildfestival 2019

Arkiv - Detta har hänt... 

Lyckat Fotomaraton 2019

 

Den 24e augusti arrangerade Föreningen Borlänge Bildfestival ett Fotomaraton i Borlänge – ”Sveriges fulaste stad”. Evenemanget började kl 08.30 och slutade 12 timmar senare. Varje timme hade ett tema och målet var att ta en bild per tema.

Vi hade totalt ett 70-tal deltagare. 

 

Borlänge blev 2018 utsedd till Sveriges fulaste stad. Det är föreningen Arkitekturupproret som arrangerar utmärkelsen. Tävlingen handlar, enligt föreningen, ”om Sveriges mest förfulade stadskärna då alla städer var vackra fram tills rivningshysterins lådmodernister rev ut sina charmiga trähus och påkostade stenhus och ersatte med trista lådor”.

 

Man kan ta bilder med både kamera och telefon. Det enda kravet vi har är att man bara får ta en enda bild i timmen.
 

Första priset är en egen fotoutställning med valfria bilder. Utställningen ska invigas under senhösten. Vi kommer självklart också att arrangera en utställning med ett antal bilder från Fotomaraton

Juryns ordförande är Hasse Eriksson som varit verksam fotograf sedan många år. I juryn finns också programledaren Fredrik Wikingsson, och Borlänges Näringslivschef Angelica Ekholm.

Kvällen innan själva Fotomaraton bjöd vi på en stadsvandring med förre stadsarkiteten Arne Ludvigsson. 


Tävlingen startade på Sveatorget lördag morgon. När 12 timmar passerat i strålande väder så avslutade vi dagen med After Photo med bildvisning och utdelning av pris till Funktionärernas Favorit. 

Några tips från Lars Dareberg

Vem är fotografen Lars Dareberg?

-Jag har jobbat med fotografi i hela mitt liv känns det som.
Började redan som 12-åring och fick snabbt fast jobb på den lokala tidningen Västmanlands läns tidning i Västerås där jag är född som 16-åring.
Med en tur till Stockholm och kvällstidningarna där hamnade jag senare i Malmö där jag jobbade på Sydsvenskan i nästan 25 år.
Både som fotograf och bildchef och är nu sedan 5 år frilans med Malmö som bas.
Jag har haft möjligheten att resa runt hela jordklotet och bevakat både katastrofer, krig och de riktigt stora idrottsevenemangen.

 

Varför älskar du bilder?

-Jag älskar det visuella berättandet i alla former, det spelar på så många känslor, precis som musiken gör.
Att titta på frusna ögonblick som någon sett och för vidare till mig är magiskt på så många sätt.

Om det ens är möjligt, hur skiljs en bra bild från en mindre lyckad?

-Jag tror att en bra bild känns i magen direkt och det gör stor skillnad.
Sen måste man komma ihåg att en bild som känns i magen för mig behöver inte göra det för dig.
För mig handlar det mycket om att är det för mycket i bilden som stör så är den inte riktigt lyckad, då ser jag bara det som stör så att säga.
Är bilden för ren så stör det, jag tror det handlar om balans.

Hur skulle du tänka rent taktiskt om du skulle delta i ett fotomaraton som sträcker sig över tolv timmar och tolv teman?

-Jag tycker på många sätt det låter som ett OS så jag hade tänkt på samma sätt som när jag bevakar det. Under alla år har jag lärt mig hur jag själv fungerar.
Jag hade försökt att inte störa mig på saker och ting som jag inte kan göra något åt, det äter energi från mig.
Om jag hade bestämt mig för en vinkel/bild för ett tema och det visar sig att det inte går - släpp det och gå vidare. Finn en annan lösning.
Jag hade också haft lite snacks och dricka i väskan. Våga ta en paus, då kommer du ofta igång bättre efter det.

Varför är temafotografering en utmaning?

-Jag tror det är för att varje hjärna kan se ett ”tema” på så olika sätt.
Kom ihåg att de som ska titta på bilderna inte ska behöva tänka eller leta efter det temat du försöka skildra, det ska vara självklart!( )men ändå inte uppenbart och för övertydligt, det är den där balansen igen.

Har du några egna riktlinjer när det kommer till att fotografera människor i offentliga miljöer?

-Det där är svårt tycker jag för det är inte alltid jag lever upp till det själv tyvärr.


Men att låta människorna vara med på vad du gör känns viktigt.
Ibland kan det vara lättare att ta det när man redan tagit bilden.

 

Går det att tävla i fotografi?

-Ja, det gör ju det även om det inte finns något facit i vad som är rätt eller bra.
Juryn har alltid rätt, även om det för dig kan kännas fel.

Har du några tekniska tips att ge?

-Försöka att variera dig i avstånd. Fotografera inte varje tema med macroobjektiv eller tele utan försök variera dig rent avståndsmässigt.

Kan en enskild bild förändra världen?

-Jo, det kan den nog men jag tror att för många fotografer går och hoppas på det eller strävar efter det och det är svårt.

Hur?

-En bild kan ju få väldigt stor politisk spridning och på det sättet i slutändan få till en ändring - eller att folk får upp ögonen för ett stort ämne och på så sätt i slutändan få en förändring.

Vill du ge deltagarna i Borlänge Fotomaraton några ytterligare råd inför deras tolv timmar tillsammans med kameran?

-Ta dig en funderare på ämnet när du fått det och tänk efter hur du ska skildra det på bästa men ännu mer på ditt sätt.
Glöm inte att ta en paus och drick lite vatten men kanske det viktigaste av allt - se till att ha roligt!

av Henrik Hansson

ElfDalia

14 april - 31 maj 2019, BoMo Borlänge

 

År 2012 påbörjade Maja Daniels ett arbete i Älvdalen som ger en inblick i dess historia och samtid. Resultatet av arbetet är boken och utställningen “Elf Dalia”. Älvdalen anses ibland vara en mystisk plats, dels på grund av kvarvarandet av Älvdalskan; ett unikt språk med rötter i Fornnordiskan, men det var också i Älvdalen som Sveriges häxjakt uppstod på 1600-talet och år 1935 talade en man; Tenn Lars Persson från Älvdalen på nationell radio – på just älvdalska – om den mytomspunna Svartkonstboken. Älvdalen kan alltså kopplas till det oförklarliga på många sätt, en mystik som Maja valt att inspirera sig av i sitt projekt “Elf Dalia” som även fokuserar på frågor som är relevanta för landsbygden idag; den lokalspecifika kulturhistorien och dess värde i identitetsskapande processer, de demografiska utmaningarna som landsbygden står inför och måste hitta lösningar på för att överleva och den rådande generationsväxlingen där förhandlingar och spänningar mellan modern livsstil och tradition lågmält utspelar sig.

Om Maja Daniels

 

Maja Daniels är en svensk fotograf med bas i London. Hon har belönats med Taylor Wessing Portrait Prize och var andraprisvinnare av Sony World Photography Awards 2012. Maja fanns med i 2012 World Press Photo Joop Swart Masterclass och valdes som en av Magenta Foundations Flash 2011 och 2012 lovande fotograf. Maja Daniels fotografier har funnits med i utställningar på Royal Academy of Arts, The Photographers Gallery och The National Portrait Gallery i London, Belfast Exposed och Getxophoto i Bilbao bland mycket annat. 2018 belönades Maja med Stora Dokumentärfotopriset för sin dokumentär “Min vän Barbro” om den unge flyktingen Taimaz som under ett år bor hos den äldre kvinnan Barbro i Älvdalen. Filmen skildrar hans önskan att hitta en väg in och en plats i sitt nya hemland.

EldDalia uppmärksammas över hela världen

Maja Daniels utställning ElfDalia som vi visar på BoMo i Borlänge, väcker uppmärksamhet över hela världen. Här ser du ett antal av artiklarna som publicerats på sistone. 

British Journal of Photography

The Guardian

Photo London

The Washington Post

Dalarnas Tidningar

Vi Bara Drar av Henrik Hansson

14 april - 31 maj, Galaxen Borlänge

Fotograf Henrik Hansson har följt Brunnsbergs Dragkampsklubb under ett par års tid. Bilderna skildrar både vardagen och tävlingar över hela Europa.  Utställningen hittar du på Galaxen i Borlänge

Om Henrik Hansson

Henrik Hansson är fotograf och en av grundarna till Föreningen Borlänge Bildfestival. 

Fotoplank på Galaxen 

Föreningen Borlänge Bildfestival  har ett sk. Fotoplank på Dalarna Science Park. Här har fotografer möjlighet att visa upp några av sina bilder. Varje månad runt den 15e byter vi fotograf.

De fotografer som ställt ut på Fotoplanket hittills är: 

Henrik Hansson

Ulrika Lundholm Ericsson

Fornby Fotoklubb

Berith Hammerin